poniedziałek, 8 kwietnia 2013

Bernardo Bellotto genannt Canaletto, Dresden vom rechten Elbufer unterhalb der Augustusbrücke, 1748, Öl auf Leinwand, Staatliche Kunstsammlungen, Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden.

Obraz został namalowany jako weduta obserwowana z punktu widokowego na brzegu Łaby od strony dzielnicy Neustadt, w pobliżu dzisiejszego Hotelu Bellevue. Na pierwszym planie ukazuje taflę płynącej rzeki, ożywioną sylwetkami wioślarzy na łodziach. Kilka łodzi przedstawiono w momencie załadunku lub przeładunku u wybrzeża rzeki. W pobliżu stosu ściętego drwa zobrazowano tragarzy i handlarzy niosących trzosy wypełnione towarem. Da się zauważyć na pierwszym planie także rodziny z dziećmi, elegancki mężczyzna stojący opodal gestami rąk wydaje się pokazywać swojej towarzyszce przystań. Na obu brzegach rzeki malarz nie poskąpił uwiecznienia wyśmienitych budowli, jakie kilka do kilkunastu lat wcześniej powstały w Dreźnie, częściowo przysłoniętych przez Augustusbrücke nad Łabą: na pierwszym planie widać fragment bastionu Sol, będącego częścią ówczesnych obwarowań miejskich, za nim znajdują się budyneczki tworzące tak zwaną Włoską Wioskę. Tę ostatnią zamieszkiwali przybywający z Italii rzemieślnicy i artyści, sprowadzeni do stolicy Saksonii głównie w celu wybudowania katolickiego Kościoła Dworskiego (Hofkirche) p.w. Świętej Trójcy. W roku powstania malowidła wieża Hofkirche ukończona była zaledwie do poziomu dolnych kondygnacji, przeto Bellotto, chcąc przestawić kościół jako ukończony posiłkował się licznymi rysunkami projektowymi. Zasugerowane siatką linii poziomych i pionowych rusztowanie wokół wieży wskazywać ma odbiorcy na ciągle trwające prace budowlane. W ostatecznym kształcie, jaki nadano wieży w latach 1752-1754 górne kondygnacje oraz zwieńczenie zdecydowanie podwyższono i nadano im bardziej smukły charakter. To samo można powiedzieć o nawie bocznej kościoła oddanej na obrazie w tonach żółcieni i bieli, której również w czasie powstania weduty jeszcze nie było. Przypuszcza się, iż Bellotto dodał ów składnik kompozycji w porozumieniu z Gaetano Chiaveri’m, jednym z projektantów Kościoła Dworskiego (Hofkirche). Za bryłą kościoła na prawo znajduje się zamek drezdeński z górującą nad nim Basztą Hausmanna, na lewo od kościoła da się rozpoznać Bramę św. Jerzego wiodącą do stajni dworskich, których ściana północna jest dziś pokryta imponującym malowidłem przedstawiającym orszak książąt saskich. Za „plecami” tych budowli wznosi się wieża kościoła św. Krzyża (Kreuzkirche). Weduta pędzla Bernardo Bellotto zwanego Canaletto należy do cyklu czternastu obrazów jednakowego formatu, zamówionych przez elektora Fryderyka Augusta II dla zobrazowania kilkunastu różnych widoków współczesnego mu Drezna. Sporządzono również kopie tych obrazów o identycznych rozmiarach, na zamówienie hrabiego Heinricha von Brühl. Zostały one jednak po śmierci hrabiego von Brühl w 1765 r. wykupione przez carycę Katarzynę II i stały się tym sposobem jednym z klejnotów sztuki zachodnioeuropejskiej zdobiących Ermitaż w St. Petersburgu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz