Obraz
został namalowany jako weduta obserwowana z punktu widokowego na brzegu Łaby od
strony dzielnicy Neustadt, w pobliżu dzisiejszego Hotelu Bellevue. Na pierwszym
planie ukazuje taflę płynącej rzeki, ożywioną sylwetkami wioślarzy na
łodziach. Kilka łodzi przedstawiono w momencie załadunku
lub przeładunku u wybrzeża rzeki. W pobliżu stosu ściętego drwa zobrazowano
tragarzy i handlarzy niosących trzosy wypełnione towarem. Da się
zauważyć na pierwszym planie także rodziny z dziećmi, elegancki mężczyzna
stojący opodal gestami rąk wydaje się pokazywać swojej towarzyszce przystań. Na obu brzegach rzeki malarz nie poskąpił uwiecznienia wyśmienitych
budowli, jakie kilka do kilkunastu lat wcześniej powstały w Dreźnie, częściowo
przysłoniętych przez Augustusbrücke nad Łabą: na pierwszym planie widać fragment bastionu
Sol, będącego częścią ówczesnych obwarowań miejskich, za nim znajdują się budyneczki
tworzące tak zwaną Włoską Wioskę. Tę ostatnią zamieszkiwali przybywający z
Italii rzemieślnicy i artyści, sprowadzeni do stolicy Saksonii głównie w celu wybudowania katolickiego Kościoła Dworskiego (Hofkirche) p.w. Świętej Trójcy. W
roku powstania malowidła wieża Hofkirche ukończona była zaledwie do
poziomu dolnych kondygnacji, przeto Bellotto, chcąc przestawić kościół jako ukończony
posiłkował się licznymi rysunkami projektowymi. Zasugerowane siatką linii
poziomych i pionowych rusztowanie wokół wieży wskazywać ma odbiorcy na ciągle
trwające prace budowlane. W ostatecznym kształcie, jaki nadano wieży w latach
1752-1754 górne kondygnacje oraz zwieńczenie zdecydowanie podwyższono i
nadano im bardziej smukły charakter. To samo można powiedzieć o nawie bocznej kościoła
oddanej na obrazie w tonach żółcieni i bieli, której również w czasie powstania
weduty jeszcze nie było. Przypuszcza się, iż Bellotto dodał ów składnik
kompozycji w porozumieniu z Gaetano Chiaveri’m, jednym z projektantów Kościoła
Dworskiego (Hofkirche). Za bryłą kościoła na prawo znajduje się zamek
drezdeński z górującą nad nim Basztą Hausmanna, na lewo od kościoła da się
rozpoznać Bramę św. Jerzego wiodącą do stajni dworskich, których ściana
północna jest dziś pokryta imponującym malowidłem przedstawiającym orszak
książąt saskich. Za „plecami” tych budowli wznosi się wieża kościoła św. Krzyża
(Kreuzkirche). Weduta pędzla Bernardo Bellotto zwanego Canaletto należy do
cyklu czternastu obrazów jednakowego formatu, zamówionych przez elektora Fryderyka
Augusta II dla zobrazowania kilkunastu różnych widoków współczesnego mu Drezna. Sporządzono również kopie tych obrazów o identycznych rozmiarach, na
zamówienie hrabiego Heinricha von Brühl. Zostały one jednak po śmierci hrabiego
von Brühl w 1765 r. wykupione przez carycę Katarzynę II i stały się tym sposobem jednym z
klejnotów sztuki zachodnioeuropejskiej zdobiących Ermitaż w St. Petersburgu.
Strony
- Strona główna
- Przedmowa I
- Przedmowa II
- Przedmowa III
- Przedmowa IV
- Przedmowa V
- Przedmowa VI
- Venezia, via Slovacchia, Ungheria & Slovenia 2007
- Firenze via Repubblica Ceca & Austria 2008 - parte 1
- Firenze via Repubblica Ceca & Austria 2008 - parte 2
- Firenze via Repubblica Ceca & Austria 2008 - parte 3
- Padova & Verona 2009
- Bologna, Siena, Isola d'Elba ecc. 2011
- Roma ecc. 2012
- Roma via Repubblica Ceca & Slovacchia 2013
- Ravenna, Firenze 2014
- Vicenza, Firenze, Pisa ecc. 2015
- Vicenza ecc., via Repubblica Ceca & Slovacchia 2016
- Vicenza, Lucca, Grosseto ecc. 2017
- Lucca & Bari via Slovacchia 2018
- Pisa & Bari via Slovacchia 2019
- Milano 2008
- Verona, Lecce ecc. 2022
- Empoli & Monopoli via Cechia, Slovacchia, Ungheria 2023
- Milano & Trani via Cechia, Slovacchia, Ungheria 2024
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz