Malowidło
wykonane techniką tempery na desce topolowej stanowiło część cyklu obrazów ilustrujących
cuda dokonane przez św. Zenobiusza, pierwszego biskupa Florencji. Dawniej ów
fryz złożony z szeregu obrazów zawieszony był na wysokości ramion jako część
dekoracji ścian jednego z pałaców florenckich (typ dekoracji określany mianem spalliera).
Obrazy mógł zostać zamówiony przez Francesco di Girolamo z okazji wesela jego
synów, bowiem św. Zenobiusz uchodził za dalekiego przodka rodu. Dwa inne
obrazy z cyklu dziś znajdują się w londyńskiej National Gallery oraz jeszcze
jeden eksponowany jest w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. Botticelli, choć był głównym
reprezentantem Quattrocenta i początków Cinquecenta w malarstwie florenckim
zastosował schemat zakorzeniony w średniowieczu: aby opowiedzieć
historię zobrazował kilka epizodów rozgrywających się symultanicznie: w lewej części
kompozycji mamy chłopca zmarłego na skutek wpadnięcia pod koła wozu.
Młodzieniec został jednak dzięki sile swojej wiary cudownie wskrzeszony przez
diakona św. Zenobiusza i przekazany niedawno owdowiałej matce. W prawej części kompozycji
przedstawiono śmierć św. Zenobiusza, jaka miała miejsce w 417 r. Biskup na łożu
śmierci wykonuje ostatnie gesty błogosławieństwa wobec otaczających osób, które
upadły na kolana. Narracja sceny odznacza się wysoką żywotnością, miejscami ze
znaczną dozą dramatyzmu, na przykład w epizodzie przeniesienia ciała
chłopca przejechanego przez wóz. Gra linii wydawać się może nieco nienaturalna,
zwłaszcza jeśli chodzi o bieg draperii szat, linie zyskują jednak bardziej
harmonijny charakter w architektonicznych ramach kompozycji, które przysparzają
nieco archaicznego tonu o proweniencji w malarstwie wczesnego Quattrocenta
florenckiego. Podobne celowe archaizowanie całości kompozycji lub niektórych
jej elementów jest znamienne dla późnych prac Sandro Botticelli'ego. Inne detale dla odmiany wyróżniają się żywym realizmem, jeśli wymienić martwą
naturę przy łożu śmierci św. Zenobiusza lub kota przechadzającego się po
gzymsach pałacu zobrazowanego po lewej stronie kompozycji.
Strony
- Strona główna
- Przedmowa I
- Przedmowa II
- Przedmowa III
- Przedmowa IV
- Przedmowa V
- Przedmowa VI
- Venezia, via Slovacchia, Ungheria & Slovenia 2007
- Firenze via Repubblica Ceca & Austria 2008 - parte 1
- Firenze via Repubblica Ceca & Austria 2008 - parte 2
- Firenze via Repubblica Ceca & Austria 2008 - parte 3
- Padova & Verona 2009
- Bologna, Siena, Isola d'Elba ecc. 2011
- Roma ecc. 2012
- Roma via Repubblica Ceca & Slovacchia 2013
- Ravenna, Firenze 2014
- Vicenza, Firenze, Pisa ecc. 2015
- Vicenza ecc., via Repubblica Ceca & Slovacchia 2016
- Vicenza, Lucca, Grosseto ecc. 2017
- Lucca & Bari via Slovacchia 2018
- Pisa & Bari via Slovacchia 2019
- Milano 2008
- Verona, Lecce ecc. 2022
- Empoli & Monopoli via Cechia, Slovacchia, Ungheria 2023
- Milano & Trani via Cechia, Slovacchia, Ungheria 2024
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz