Obraz został namalowany przez Rafaela na
przełomie 1512 i 1513 r., według niektórych badaczy pomiędzy 1513 a 1514 r., na
zlecenie papieża Juliusza II, najpewniej dla kościoła klasztornego San Sisto w
Piacenzy. Według jednej hipotezy miał być rodzajem sztandaru procesyjnego, według
innej miano go przeznaczyć dla nagrobka papieża Juliusza II, na co
wskazywać miałaby obecność św. Sykstusa, patrona papieża Sykstusa IV i całej
rodziny della Rovere i św. Barbary - pocieszycielki w trudnych chwilach.
Istnieje jeszcze jedna hipoteza, odnotowana pod koniec XVIII w. przez mnicha
Odone Ferrari z konwentu San Sisto w Piacenzy. Podług niej płótno mieli nabyć
mnisi z Piacenzy na wyprzedaży dóbr po zmarłym papieżu Juliuszu. Znane są
liczne projekty na papieski pomnik nagrobny, wykonane przez Michała Anioła,
jednak w żadnym z nich nie była przewidziana nastawa z wmontowanym obrazem. Zgodnie
z przywołaną zapiską XVIII-wieczną Matka Boska na obrazie Rafaela miała mieć
rysy twarzy Fornariny, kochanki Rafaela, św. Sykstus papieża Juliusza II a św. Barbara
- oblicze siostrzenicy papieża Giulii Orsini. Podwinięta ciemnozielona kotara
wywiera wrażenie, jakby cudowne ukazanie się Matki Boskiej z Dzieciątkiem miało
miejsce w oknie: oto Maria zstępuje z bezkresnej przestrzeni nieba i przynosi
na Ziemię Dzieciątko Jezus, na jej twarzy widać smutek i niepokój, zapewne
wynikający ze świadomości czekającej Syna męki i śmierci na krzyżu. Przy lewej
krawędzi malowidła klęczy widoczny w profilu św. Sykstus, przy prawej krawędzi
na obłoku przyklękła św. Barbara, której spojrzenie skierowane jest w dół, z
jednoznaczną sugestią spoglądania na niewidocznych na obrazie wiernych. Obie
postacie były czczone na ołtarzu w kościele konwentualnym San Sisto w Piacenzy. Tiara papieska
spoczywająca na ramie okiennej w prawym dolnym narożu kompozycji, wydaje się
być rodzajem pomostu łączącego przestrzeń ziemską i niebiańską. Dwa aniołki
widoczne w półpostaciach, oparte na dolnej ramie okna, odnosić się mogą do
obrzędu pogrzebowego, bowiem obraz został ukończony już po śmierci papieża
Juliusza II. Dynamizm kompozycji obrazu wydaje się zasugerowany ruchem draperii
szat wzdymanych przez podmuch wiatru, towarzyszący cudownemu objawieniu. Także
dwoje świętych będących świadkami objawienia gestami swoich rąk przysparzają
kompozycji nastroju teatralnego. Dwa aniołki opierające się na parapecie okna,
wydają się być głęboko zamyślone, tak jakby współuczestniczyły w kontemplacji
przyszłej Pasji Chrystusa dla zbawienia ludzkości. Podobne aniołki były częstym
motywem w malarstwie Rafaela, czy nawet w całym malarstwie renesansu w Italii,
a zdarzały się przypadki, że występowały samodzielnie. Wysoce postępowy
charakter malowidła przejawia się w rezygnacji z wyróżnienia Matki Boskiej,
Dzieciątka i świętych nimbami wokół głów oraz odzianiu ich w proste stroje,
pozbawione wyszywanych deseni lub ornamentyki. Madonna nie objawia się jako
postać wyróżniona aureolą, lecz wyłącznie świetlistą poświatą niebiańskiego
blasku okalającą postać. Także koloryt może jawić się jako skromny, zdominowany
przez paletę barw chłodnych, jedynie miejscami lekko "ocieplonych"
tonami czerwieni i żółcieni.
Strony
- Strona główna
- Przedmowa I
- Przedmowa II
- Przedmowa III
- Przedmowa IV
- Przedmowa V
- Przedmowa VI
- Venezia, via Slovacchia, Ungheria & Slovenia 2007
- Firenze via Repubblica Ceca & Austria 2008 - parte 1
- Firenze via Repubblica Ceca & Austria 2008 - parte 2
- Firenze via Repubblica Ceca & Austria 2008 - parte 3
- Padova & Verona 2009
- Bologna, Siena, Isola d'Elba ecc. 2011
- Roma ecc. 2012
- Roma via Repubblica Ceca & Slovacchia 2013
- Ravenna, Firenze 2014
- Vicenza, Firenze, Pisa ecc. 2015
- Vicenza ecc., via Repubblica Ceca & Slovacchia 2016
- Vicenza, Lucca, Grosseto ecc. 2017
- Lucca & Bari via Slovacchia 2018
- Pisa & Bari via Slovacchia 2019
- Milano 2008
- Verona, Lecce ecc. 2022
- Empoli & Monopoli via Cechia, Slovacchia, Ungheria 2023
- Milano & Trani via Cechia, Slovacchia, Ungheria 2024
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz