wtorek, 9 kwietnia 2013

Jacopo Robusti genannt Tintoretto, Die Rettung der Arsinoe, Öl auf Leinwand, Staatliche Kunstsammlungen, Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden.


Księżniczka egipska Arsinoe uwolniona została z więzienia na wyspie Faros, celem przewodzenia rebelii przeciwko cesarzowi rzymskiemu. Tintoretto nie osadził sceny narracyjnej, zgodnie z przekazem, w Aleksandrii, lecz na lagunie weneckiej, wprowadził zarazem do kompozycji elementy rubaszne: gondola, którą zabierana jest księżniczka z więzienia, ma na dziobie i rufie stylizowane maski satyrów, dostojny rycerz w zbroi, zaaferowany pocałunkiem nagiej kobiety, wydaje się tracić równowagę w łodzi. Tintoretto w obrazowej interpretacji historii także w innych aspektach zmienił nieco jej treść: zgodnie z tekstem księżniczka miała zejść do łodzi po linie, na malowidle mamy jednak przedstawioną drabinę sznurową. Elementy martwej natury złożonej z broni sugerują, iż rycerz chcąc uwolnić uwięzioną księżniczkę, wystrzelił z łuku strzałę, która wbiwszy się w mur umożliwiła zawieszenie liny pod oknem i zejście uwięzionej na pokład łodzi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz