264. Firenze, Io con due americani davanti al Palazzo Pitti, 29.08.2008. Być może wspominałem wcześniej, że prowadzony przez ośmiu członków stowarzyszenia CouchSurfing gościniec przy Piazza Piattellina we Florencji, zwany Ospitale delle Rifiorenze odwiedzany był przez turystów z całego świata. Nie zabrakło zatem okazji do podzielenia się wrażeniami z pobytu, podejmując rozmowy w językach, które znam. Wśród gości Ospitale delle Rifiorenze, chętnych do dyskusji na rozmaite interesujące tematy znaleźli się rozentuzjazmowani poznawaniem jednego z najpiękniejszych miasta na świecie Amerykanie, którzy postanowili spędzić w nim cały miesiąc. Nie należeli oni do stowarzyszenia CouchSurfing, jednak nawet dla ludzi spoza tej organizacji nocowanie w Ospitale delle Rifiorenze nie stanowiło wysokiego wydatku. Dla mnie, który w latach 2005-2010 byłem doktorantem historii sztuki z raczej chudym portfelem nie było wyobrażalne spędzenie we Florencji pełnego miesiąca, powiem więcej – do głowy mi nawet nie przyszło, że jeszcze kiedykolwiek w przyszłości nadarzy się okazja do odwiedzenia tego miasta. W dniu 29 sierpnia 2008 r. mój pierwszy pobyt powoli dobiegał końca i właśnie wtedy, dla upamiętnienia miłych spotkań i rozmów z sympatycznym małżeństwem z kraju za Oceanem postanowiłem uwiecznić siebie w ich towarzystwie przed wejściem do Palazzo Pitti. Także w moich planach na ostatni dzień spędzony we Florencji znajdował się ten renesansowy pałac i przylegający doń ogród, zrezygnowałem jednak z oglądania zbiorów muzealnych eksponowanych w jego wnętrzach. Pozostawiłem je na kolejną wizytę, chociaż nie wierzyłem raczej, że będzie ona kiedykolwiek mieć miejsce. Co więcej, wychodziłem z założenia, że podróż do Florencji późnym latem 2008 r. to trzecia i ostatnia wyprawa do Italii w moim życiu. Do wiadomości usiłowałem przyjąć fakt, że podróże do tego kraju w następnych latach nie będą możliwe, zarówno z powodu niewystarczających środków pieniężnych, jak i braku czasu. Stało się jednak inaczej – i głównie dzięki temu jakże odmiennemu splotowi okoliczności – powstał mój blog podróżniczy.
276. Firenze, Piazza della Signoria con Fontana del Nettuno, 29.08.2008. Cóż więcej mogę powiedzieć? Tylko tyle, czy aż tyle, że Palazzo Pitti i Ogrody Boboli były ostatnimi obiektami, jakim poświęciłem więcej czasu i uwagi podczas mojej pierwszej, liczącej około ośmiu dni wizyty we Florencji. Zrezygnowałem ze zwiedzania muzeum, powstałego na bazie kolekcji zgromadzonej przez wielkich książąt Toskanii, mieszczącego się we wnętrzach Palazzo Pitti, nazwanego Galleria Palatina. Wizytę w tym ostatnim muzeum pozostawiłem sobie na inny termin, jaki miałby mieć miejsce w bliżej nie określonej przyszłości, jakkolwiek raczej nie brałem pod uwagę, że jeszcze kiedykolwiek odwiedzę miasto Florencja.
277. Firenze, Ospitale delle Rifiorenze, 29.08.2008. Włoskie słowo „ospitale” można by tłumaczyć jako „gościniec”. Miejsce to, założone w 2008 r. przez ośmioro członków stowarzyszenia CouchSurfing w starym budynku klasztornym nieopodal kościoła Santa Maria del Carmine, w sezonie letnim miało służyć za schronisko młodzieżowe, w którym osoby należące do klubu CouchSurfing nocowały za darmo, a osoby nie związane z tym stowarzyszeniem – uiszczały niewielką jak na obowiązujący we Florencji cennik usług noclegowych, opłatę. W okresie zimowym ten sam „gościniec” pełnić miał rolę kwatery dla osób bez stałego miejsca zamieszkania. W owym „gościńcu” mój pierwszy pobyt we Florencji się rozpoczął i tamże spędziłem ostatnie godziny. Aczkolwiek mieliśmy koniec sierpnia, w mieście Florencja nic bynajmniej nie zwiastowało zakończenia sezonu. Sam gościniec delle Rifiorenze, dzięki prawdziwemu „oblężeniu” przez gości z całego świata, wibrował pełnią życia. Jak się przekonałem w następnych latach, w mieście Florencja okres wysokiej frekwencji turystów trwa praktycznie przez cały rok.
Obraz środkowy ołtarza kutnohorskiego, datowanego na czas około 1526 r., przedstawiający Nawiedzenie Najświętszej Marii Panny, pod względem ikonograficznym oparty jest na drzeworycie Albrechta Dürera B 84, z cyklu Życie Marii (por. Dürer 1921; Dürer 2002). Dürerowski wzór graficzny zapewne służył czeskiemu malarzowi jako źródło dla kompozycji sceny. Wśród różnic dzielących sztych Dürerowski i obraz środkowy poliptyku kutnohorskiego na uwagę zasługuje zwłaszcza pominięcie w tym ostatnim dziele trzech dysputujących niewiast, zobrazowanych nieopodal gęstwiny drzew w prawym dolnym rogu grafiki Dürera. Stosunek czeskiego malarza do wykorzystanego przezeń wzoru graficznego jawi się jednakowoż jako nader twórczy. W porównaniu z pierwowzorem Dürerowskim w dziele artysty kutnohorskiego widać położenie większego nacisku na głębię krajobrazowego tła, między innymi dzięki użyciu bogatej palety barw oraz perspektywy powietrznej. W podobnej przestrzeni pejzażowej umieszczono dwie sceny z życia św. Jana Chrzciciela na awersach skrzydeł Ołtarza Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny z Kutnej Hory. Sposób obrazowania pejzażu wykazuje bliskie pokrewieństwo wobec malarskich dzieł uczniów Albrechta Dürera. Na przykład wysokie, smukłe drzewa z gęstym, oddanym szybkimi pociągnięciami pędzla listowiem, w jasnych i ciemnych tonach zieleni, a także niebo oddane głębokimi odcieniami błękitu dobitnie świadczą o znajomości niektórych dzieł malarskich Wolfa Trauta, jeśli wymienić obraz środkowy Ołtarza Świętej Rodziny zwanego również Ołtarzem Artelshofena, pochodzącego z kościoła p.w. św. Wawrzyńca w Norymberdze (1514, dziś w Bayerisches Nationalmuseum w Monachium, zob. Strieder 1993). Miękki, głęboki modelunek szat postaci, urwiska skalne w odcieniach brązu, a także zamknięcie poszczególnych kwater skrzydeł retabulum złoconymi ornamentami w formie baldachimów wydają się być świadectwami inspiracji obrazami Hansa Suessa z Kulmbachu, z cyklu poświęconego życiu Apostołów św. św. Piotra i Pawła, należącego do szafiastego poliptyku rzeźbiarsko-malarskiego, pierwotnie przeznaczonego dla kościoła farnego w Erlangen-Bruck (dziś w Galleria degli Uffizi we Florencji, zob. Die Uffizien 1993; na temat pochodzenia i dawnego wyglądu poliptyku por. May 1989; Löhr 1995). Inna jest jednak u malarza poliptyku z Kutnej Hory paleta barw. U artysty norymberskiego i czeskiego występują wprawdzie głębokie tony kolorów, u Kulmbacha jednak przeważają barwy ciepłe i „słodkie“ (od których pochodzi jego pseudonim Suess), z kolei malarz poliptyku kutnohorskiego użył nieco chłodniejszej gamy barwnej, co ponownie nakazuje poszukiwać inspiracji w malarstwie Wolfa Trauta (jako przykład przywołać można Chrzest Chrystusa w Jordanie, obraz środkowy Ołtarza św. Jana Chrzciciela z dawnego kościoła klasztornego w Heilbronn, 1516-1517, Germanisches Nationalmuseum, Norymberga, zob. Strieder 1993). Wydaje się więc oczywistym, iż poliptyk Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny z Kutnej Hory to dzieło wysoce postępowe, którego innowacyjność wynikała głównie z intensywnej recepcji wczesnorenesansowego malarstwa norymberskiego, niemal całkowicie pozbawionej zbytecznego upraszczania wzorów. Ze względu na bliskie pokrewieństwo stylu scen narracyjnych na awersach skrzydeł retabulum kutnohorskiego z wymienionymi wyżej dziełami ze środowiska Norymbergii można hipotetycznie założyć bezpośredni kontakt malarza czeskiego z twórczością Hansa Suessa z Kulmbachu lub Wolfa Trauta. Mistrz Diviš z Litoměřic, któremu przypisuje się autorstwo omawianego poliptyku kutnohorskiego, znany również jako iluminator ksiąg, odnotowany jest jako mieszkaniec Kutnej Hory w latach 1525-1529 (por. np. Leminger 1926; Toman 1947; Knedlík 2001). Na tematu pobytu malarza w Norymberdze nie odnaleziono dotąd żadnych dowodów źródłowych. Pozostaje więc pytaniem otwartym, czy był on przez określony czas kształcony w warsztacie któregokolwiek ze wspomnianych malarzy norymberskich.
W przypadku mistrza Diviša z Litoměřic, tak jak u Albrechta Dürera zobrazowane zostało wnętrze świątyni, ozdobną bramę jednak pominięto. Liczba uczestników sceny narracyjnej została również znacznie zmniejszona, brakuje więc postaci odzianych w typowo norymberskie szaty.
Jeśli chodzi o Nawiedzenie Najświętszej Marii Panny, zauważamy jeszcze dalej posuniętą redukcję przedstawienia z graficznego pierwowzoru Albrechta Dürera (drzeworyt B 84). Mistrz Diviš z Litoměřic zobrazował Marię Pannę i św. Elżbietę jako jedyne uczestniczki sceny narracyjnej i obie postacie skopiował ze sztychu Albrechta Dürera prawie bez zmian. Pozostałe postacie obecne na rycinie Dürerowskiej, na kwaterze skrzydła poliptyku kutnohorskiego pominięto. Pejzażowe tło, jakiego użył mistrz Diviš z Litoměřic, w porównwaniu do Dürerowskiego pierwowzoru jest nieco oszczędniejsze, jest to jednak mało znacząca różnica.
Antoccía et al. 2005 = Luca Antoccía et al., Leonardo da Vinci: artysta i dzieło, Warszawa 2005.
Avery 1991 = Charles Avery, Donatello. Catalogo completo delle opere, Firenze
1991.
Baconsky 1975 = Andrea E. Baconsky, Sandro Botticelli, Bucharest 1975.
Baldass 1946 = Ludwig Baldass, Conrad Laib und die beiden Rueland Frueauf, Wien 1946.
Baldinotti et al. 2002 = Andrea Baldinotti, Alessandra
Cecchi, Vincenzo Farinella, Masaccio e
Masolino. Il gioco delle parti, Milano 2002.
Barbas 2008
= Helena Barbas, Madalena. História & Mito, Lisboa 2008.
Barolsky 1973 = Paul Barolsky, Toward an Interpretation of the Pazzi Chapel, „Journal
of the Society of Architectural Historians”, 32 (1973)/3, s. 228-231.
Baroni 2004
= Alessandra Baroni, Arnolfo e il mito delle origini nella Firenze di Cosimo I
de’ Medici, (w:) Fortune di
Arnolfo. Catalogo della mostra, 13 dicembre 2003–14 marzo 2004, Casa Masaccio,
San Giovanni Valdarno, a cura di Alessandra Baroni, Paola Refice, Arezzo
2004, s. 23-34.
Bartoli
2007 = Maria Teresa Bartoli, ‘Musso e non quadro’. La strana figura
di Palazzo Vecchio dal suo rilievo, Firenze 2007.
Bartoli
2010 = Maria Teresa Bartoli, Palazzo Vecchio a Firenze: la
firmitas, (w:) Il modello in architettura. Cultura scientifica e
rappresentazione, a cura di Emma Mandelli, Uliva Velo, Firenze 2010, s.
21-32.
Bartoli
2012 = Maria Teresa Bartoli, Le trifore gotiche di Orsanmichele del
canone armonico del Rinascimento/ The Gothic 3-light mullioned windows of
Orsanmichele, icons of the harmonic canons of the Renaissance, „Disegnare,
Idee, Immagini”, 44 (2012), s. 32-41.
Baum 1971 = Elfriede Baum, Katalog des Museums Mittelalterlicher Österreichischer
Kunst, Wien–München 1971.
Bearzi 1966 = Bruno Bearzi, La tecnica fusoria di Donatello, (w:) Donatello e il suo tempo. Atti dell’VIII convegno internazionale di studi sul
rinascimento, Firenze–Padova, 25 settembre–1o ottobre 1966, Firenze 1966, s. 97-107.
Beccherucci 1995 = Luisa
Beccherucci, Botticelli w Uffizi, (w:) Uffizi 1995, s. 122-129.
Benesch 1929 = Otto Benesch, Die fürsterzbischöfliche
Gemäldegalerie in Gran, „Belvedere“, 8 (2919), I, s.
67-70.
Benesch 1930 = Otto Benesch, Meister des Krainburger Altars I,
„Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte“, VII (1930),
s. 120-200.
Bergstein 2000 = Mary Bergstein, The Sculpture of Nanni di Banco, Princeton,
New Jersey 2000.
Berti 1973
= Luciano Berti, L’Opera completa del Pontormo, Milano 1973.
Berti 1988 = Luciano Berti, Masaccio, Firenze 1988.
Białostocki 1971 = Jan Białostocki, Michał Anioł Buonarrotti, Warszawa 1971.
Bode 1921 = Wilhelm von Bode, Studien über Leonardo da Vinci, Berlin 1921.
Borsi 1996
= Stefano Borsi, Masaccio, Firenze–Milano 1996.
Boskovits, Mojzer, Mucsi 1964 = Miklós Boskovits, Miklós
Mojzer, András Mucsi, Das
Christliche Museum von Esztergom (Gran), Budapest 1964.
Brucher 1987 = Günter Brucher, Die sakrale Baukunst Italiens im 11. und 12. Jahrhundert,
Köln 1987.
Bucci, Bencini 1973 = Mario Bucci, Raffaello Bencini, Palazzi di Firenze. Quartiere della Santissima
Annunziata, Firenze 1973.
Busignani, Bencini 1979 = Alberto Busignani, Raffaello
Bencini, Le chiese di
Firenze. Quartiere di Santa
Maria Novella, Firenze 1979.
Caglioti 2000 = Francesco Caglioti, Donatello e i Medici. Storia del David e della Giuditta, Firenze
2000, t. I-II.
Caglioti,
Cavazzini et al. 2015 = Francesco Caglioti, Laura Cavazzini, Aldo Galli,
Neville Rowley, Reconsidering the Young Donatello, „Jahrbuch
der Berliner Museen”, 75 (2015), s. 15-46.
Caldano
2018 = Simone Caldano, L’attività di Francesco Talenti alla cattedrale di
Firenze e in altri cantieri centro-italiani: primi risultati della ricerca, „Studi e
ricerche di storia dell’architettura. Rivista dell’Associazione Italiana
Storici dell’Architettura”, 2 (2018)/4, s. 78-85.
Capretti 2006 = Elena Capretti, Filippo Bruneleschi, Warszawa 2006.
Carnevale 2013 = Franco Carnevale, La costruzione della cupola di Santa Maria del Fiore
nella Firenze del Quattrocento, „Epidemiologia & Prevenzione.
Rubrica Libri e storie”, (2013)/2-3, s. 1-28.
Mortimer
Clapp 1916 = Frederick Mortimer Clapp, Jacopo Carucci
da Pontormo, His Life and Work, New Heaven–London 1916.
Colasanti 1931 = Arduino Colasanti, Donatello. Con 240 riproduzioni in fototipie, Roma 1931.
Cole 1976 = Bruce Cole, Giotto and Florentine Painting 1280-1375, New
York 1976.
Conant 1969 = Kenneth John Conant, Carolingian and Romanesque Architecture 800 to 1200, Harmondsworth
1969.
Conti 2021
= Alessandro Conti, Pontormo, Milano 2021.
Covi 2005 = Dario A. Covi, Andrea del Verrocchio. Life and Work, Città
di Castello 2005.
Debolini 2006 = Francesca Debolini, Leonardo da Vinci, Warszawa 2006.
Decker 1966 = Heinrich Decker, Italia romanica: die hohe Kunst der romanischen Epoche in
Italien, Wien–München 1966.
Domestici 1992 = Fiamma Domestici, I della Robbia, Firenze 1992.
Dürer 1921 = Albrecht Dürer. Das Marienleben. Eine
Holzschnittfolge, Leipzig 1921.
Dürer 2002 = Albrecht Dürer. Das druckgraphische Werk II.
Holzschnitte und Holzschnittfolgen, hg.
von Rainer Schoch, Matthias Mende, Anna Scherbaum, München-Berlin-New York
2002.
Earenfight 2009 = Phillip
Earenfight, Sacred
Sites in Civic Spaces: The Misericordia and Orsanmichele in Post-Plague
Florence, (w:)
The Historian’s Eye. Essays on Italian Art in Honor of Andrew Ladis, Georgia
Museum of Art, Athens, Georgia, September 7-9, 2006, ed. by Hayden B. J.
Maginnis and Shelley E. Zuraw, Georgia 2009, s. 15-32.
Von Einem 1973 = Herbert von Einem, Michelangelo, Methuen 1973.
Eörsi 1986 = Anna Eörsi, Gotyk
miedzynarodowy, Warszawa 1986.
Fabbri 2005
= Lorenzo Fabbri, La morte di Arnolfo di Cambio e l’obituario di Santa
Reparata: una questione sempre più aperta, (w:) Arnolfo
alle origini del Rinascimento Fiorentino, Catalogo della Mostra, Firenze, Museo
dell’Opera di Santa Maria del Fiore, 21 dicembre 2005–21 aprile 2006, a
cura di E. Neri Lusanna, Firenze 2005, s. 313-328.
Fabbri 2009
= Lorenzo Fabbri, L’Archivio dell’Opera di Santa Maria del Fiore di
Firenze, (w:) La Casa di Dio. La fabbrica degli uomini. Gli
archivi delle fabbricerie, Atti del XIII convegno nazionale di studi del Centro
studi nazionale sugli archivi ecclesiastici di Fiorano e Ravenna, a cura di
Gilberto Zacchè, Modena 2009, s. 129-139.
Fanelli 1973 = Giovanni Fanelli, Firenze: architettura e città, Firenze 1973.
Fehlig 1980 = Ursula Fehlig, Kostümkunde. Model im Wandel der Zeiten, Leipzig
1980.
Ferrarino
1977 = Luigi Ferrarino, Dizionario degli artisti italiani in Spagna. Secoli
XII–XIX, Madrid 1977.
Francini
2016 = Carlo Francini, La Ringhiera, ovvero il mutevole fronte di Palazzo
Vecchio, (w:) Jeff Koons in Florence, a cura di Sergio
Risaliti, Firenze 2016, s. 60-62.
Frati 2006
= Marco Frati, Uno strumento nuovo per una nuova città: Arnolfo e
l’introduzione della martellina dentata nei grandi cantieri fiorentini di fine
Duecento, (w:) Arnolfo di Cambio e la sua epoca: costruire,
scolpire, dipingere, decorare, a cura di Vittorio Franchetti Pardo, Viella,
Roma 2006, s. 300-308.
Frommel 2007 = Christoph Luitpold Frommel, The architecture of the Italian renaissance, London
2007.
Furhmann 1983 = Franz Furhmann, Die bildende Kunst, (w:) Geschichte Salzburgs, hg. von Heinz
Dopsch, Salzburg 1983, Bd. I, Tl. 2, s. 1107-1136.
Gebhard
2007 = Verena Gebhard, Die »Nuova Cronica« des Giovanni Villani (Bib. Apost.
Vat., ms. Chigi L.VIII.296). Verbindlichung
von Geschichte im spätmittelalterlichen Florenz, Inaugural-Dissertation
zur Erlangung des Doktorgrades der Philosophie an der
Ludwig-Maximilians-Universität München, München 2007.
Gentilini 1992 = Giancarlo Gentilini, I della Robbia. La scultura invetriata nel
Rinascimento, Firenze 1992.
Giusti, Radke 2012 = Annamaria Giusti, Gary M. Radke, La Porta del Paradiso. Dalla bottega di Lorenzo
Ghiberti al cantiere del restauro, Milano 2012.
Haines 1996 = Margaret Haines, L’Arte della Lana e l’Opera del Duomo a Firenze con un
accenno a Ghiberti tra due istituzioni, (w:) Opera. Carattere e ruolo delle fabbriche
cittadine fino all’inizio dell’Età moderna. Atti della Tavola Rotonda, Villa I
Tatti, Firenze, 3 aprile 1991, a cura di Margaret Haines e Lucio Riccetti,
Firenze 1996, s. 267-294.
Haines
1997 = Margaret Haines, Attorno a Santa Maria del Fiore: la conquista dello
spazio della Cattedrale, (w:) La Piazza del Duomo nella città medievale
(nord e media Italia, secoli XII-XVI), Atti della Giornata dello Studio,
Orvieto, 4 giugno 1994, a cura di Lucio Riccetti, no. monografico di „Bollettino
dell’Istituto Storico Artistico Orvietano”, XLVI-XLVII (1997), s. 302-321.
Haines 1999 = Margaret Haines, Gli anni della Cupola: una banca dati testuale della
documentazione dell’Opera del Duomo di Firenze, „Bollettino
d’Informazioni del Centro di Ricerche per i Beni Culturali”, 7 (1999)/1-2, s.
95-140.
Haines 2012-1 = Margaret Haines, Lavorare sulla cupola: sicurezza e coraggio al tempo
di Bruneleschi, (w:) E l’informe
infine si fa la forma… Studi intorno a Santa Maria del Fiore in ricordo di
Patrizio Osticresi, a cura di Lorenzo Fabbri, Annamaria Giusti, Firenze
2012, s. 181-201.
Haines 2012-2 = Margaret Haines, Myth and Management in the Construction of
Bruneleschi’s Cupola, „I Tatti Studies. Essays in the Renaissance”, 14-15
(2011/2012), s. 47-101.
Haines, Battista 2015 = Margaret Haines, Gabriella
Battista, Un’altra storia.
Nuove prospettive sul cantiere della cupola di Santa Maria del Fiore, „The
Years of the Cupola – Studies / Gli anni della cupola”, (2015), s. 7-45.
Hatfield 1976 = Rab Hatfield, Botticelli’s Uffizi “Adoration”: a study in pictorial
content, Princeton 1976.
Hegarty
1996 = Melinda Hegarty, Laurentian Patronage in the Palazzo Vecchio: The
Frescoes of the Sala dei Gigli, „The Art Bulletin”, 78 (1996)/2, s.
264-285.
Pope-Hennessy 1980 = John Pope-Hennessy, Luca della Robbia, Oxford 1980.
Pope-Hennessy 1985 = John Pope-Hennessy, Donatello, Firenze 1985.
Holmes 1999 = Megan Holmes, Fra Filippo Lippi. The Carmelite Painter, New
Heaven–London 1999.
Honza 1900/1901 = Jan Honza, Archa Bydžovská, „Památky
Archeologické“, 19 (1900/1901), s. 109-116.
Horne 1980 = Herbert P. Horne, Botticelli. Painter of Florence, New
Jersey–Princeton 1980.
Hořejší, Vacková 1982 = Jiřina Hořejší, Jarmila Vacková, Die Hofkunst zur Zeit der Jagiellonen-Herrschaft in Böhmen,
(w:) Die Kunst der Renaissance und
des Manierismums in Böhmen, Prag 1982, s. 15-48.
Hyman 1975 = Isabelle Hyman, Notes and Speculations on S. Lorenzo, Palazzo Medici
and an Urban Project by Bruneleschi, „Journal of the
Society of Architectural Historians”, 34 (1975)/2, s. 98-121.
D’Aguanno Ito 2014 = Marie
d’Aguanno Ito, Orsanmichele
– The Florentine Grain Market: Trade and Worship in the Later Middle Ages, dissertation written at the
Faculty of the Department of History of the Catholic University of America,
Washington D.C. 2014.
D’Aguanno
Ito 2015 = Marie d’Aguanno Ito, Orsanmichele. The Florentine Grain Market.
Feeding an Urban Population in the Early Trecento, „Journal of the Renaissance Society of
America”, 3 (2015), s. 1-18.
Janson 1963 = Horst W. Janson, The sculpture of Donatello, Princeton
– New Jersey 1963.
Jelínek 1970 = Zdeněk Jelínek, Dolování ve středověké Kutné Hoře, „Almanach
Střední průmyslové školy v Kutné Hoře“, 1970, s. 23-42.
Junius 1928 = Wilhelm Junius, Der Meister I.W., ein böhmischer Cranach-Schüler, „Belvedere“,
XIII (1928), s. 138-142.
Karpowicz 1978 = Mariusz Karpowicz, Rafael, Warszawa 1978.
Kašpar 1903 = Jan Nepomuk Kašpar, Pamětí o věcech duchovních v královském věnném městě
Novém Bydžově od dob nejstarších až po časy nejnovější, Nový Bydžov 1903.
Kauffmann 1935 = Hans Kauffmann, Donatello. Eine Einführung in sein Bilden und Denken, Beriln
1935.
Knapp 1906 = Fritz Knapp, Michelangelo: des Meisters Werke in 166 Abbildungen, Stuttgart-Leipzig
1906.
Knedlík 2001 = Manfred Knedlík, Diviš z Litoměřic, (w:) Allgemeines Künstler-Lexikon, hg. von K.
G. Saur, Bd. XXVIII, München-Leipzig 2001, s. 239.
Kotyza, Smetana, Tomas 1997 = Oldřich Kotyza, Jan
Smetana, Jindřich Tomas (edd.), Dějiny
města Litoměřic, Litoměřice 1997.
Krautheimer 1956 = Richard Krautheimer, Lorenzo Ghiberti, Princeton, New
Jersey 1956.
Krautheimer 1971 = Richard Krautheimer, Ghiberti’s Bronze Doors, Princeton, New
Jersey 1971.
Krems 1967 = Gotik in Österreich. Ausstellung, 19. Mai–15.
Oktober 1967, Krems 1967.
Kreytenberg 1984 = Gert Kreytenberg, Andrea Pisano und die toskanische Skulptur des 14. Jahrhunderts,
München 1984.
Kropáček 1980 = Pavel Kropáček, K výstavě „Mistr Litoměřického Oltáře v Národní Galerii v
Praze“, „Umění“, XXVIII (1980)/1, s. 87-92.
Kubovy 1988 = Michael Kubovy,
The
Psychology of Perspective and Renaissance Art, Cambridge 1988.
Kurth 1963 = Willi Kurth (ed.), The Complete Woodcuts of Albrecht Dürer, New
York 1963.
Kyzourová,
Kalina 1993 = Ivana Kyzourová, Pavel Kalina, Strahovská
obrazárna, Praha 1993.
Lavin 2001 = Irving Lavin, The Problem of the Choir of Florence Cathedral, (w:) La cattedrale come spazio sacro. Saggi sul
Duomo di Firenze. Atti del VII Centenario del Duomo di Firenze, a cura di
Timothy Verdon e Annalisa Innocenti, Firenze 2001, t. II/2, s. 396-420.
Leminger 1926 = Emanuel Leminger, Umělecké řemeslo v Kutné Hoře, Praha
1926.
Lien 205 = Carrie Chism Lien,
Recalling
the Council of Ferrara and Florence: Two fifteenth-century Florentine ‘uomini
famosi’ cycles, thesis,
University of Alabama, Tuscaloosa 2015.
Löhr 1995 = Alexander Löhr, Studien zu Hans
von Kulmbach als Maler, Würzburg
1995.
Lüssner 1885-1886 = Moric Lüssner, Archa Bydžovská, „Památky
Archeologické“, 13 (1885-1886), s. 181-186.
Macchioni
1983 = Silvana Macchioni, CONTUCCI, Andrea, detto il Sansovino, (w:) Dizionario
biografico degli italiani, t. 28, Roma 1983 – https://www.treccani.it/enciclopedia/contucci-andrea-detto-il-sansovino_(Dizionario-Biografico)/
Mackowsky 1908 = Hans Mackowsky, Michelangiolo, Berlin 1908.
Mádl 1887 = Karel Boromej Mádl, Večeře Páně. Oltářní obraz v Novém Bydžově, „Ruch“, 13
(1887).
Mádl 1887/1889 = Karel Boromej Mádl, Archa Bydžovská, „Památky
Archeologické“, 14 (1887/1889), s. 91-98.
Malaguzzi 2006 = Silvia Malaguzzi, Botticelli, Warszawa 2006.
Masturzo
2006 = Nicolò Masturzo, Santa Reparata e Santa Maria del Fiore. Studio delle
fondazioni in facciata, (w:) Santa Maria del Fiore. Teorie e storie
dell’archeologia e del restauro nella città delle fabbriche arnolfiane, a
cura di Giuseppe Rocchi Coopmans de Yoldi, Firenze 2006, s. 209-221.
May 1989 = Heidemarie May, Die Entwicklung der fränkisch-nürnbergschen Malerei von
1495 bis 1525, unter besonderer Berücksichtigung des Schwabacher Hochaltars, Diss. Universität
Tübingen, Tübingen 1989.
McHam 2010 = Sarah Blake
McHam, Donatello’s
‘Judith’ as the Emblem of God’s Chosen People, (w:) Kevin R. Brine, Elena Ciletti,
Henrike Lähnemann (eds.), The Sword of Judith. Judith Studies Across the
Disciplines, Cambridge 2010, s.
307-324.
McKillop 1974 = Susan Regan McKillop, Franciabigio, Berkeley-Los
Angeles-London 1974.
McLean 2007 = Alick McLean, Architektura wczesnego renesansu we Florencji i
środkowych Włoszech, (w:) Toman 2007, s.
98-130.
McLean 2008 = Alick McLean, Romańska architektura Włoch, (w:) Toman 2008, s. 74-118.
Micheletti 1995 = Emma Micheletti, Trybuna i Złoty Wiek, (w:) Uffizi 1995, s. 130-173.
Moretti, Stopani 1982 = Italo Moretti, Renato Stopani, Italia romanica, vol. 5: La Toscana, Milano 1982.
Morisani 1952 = Ottavio Morisani, Studi su Donatello, Venezia 1952.
Moskowitz 1986 = Anita Fiderer Moskowitz, The Sculpture of Andrea and Nino Pisano, Cambridge–London–New
York–New Rochelle–Melbourne–Sydney 1986.
Murray 1999 = Peter Murray, Architektura włoskiego renesansu, Toruń 1999.
Natali 1995 = Antonio Natali, Od XIII wieku do Leonarda, (w:) Uffizi 1995,
s. 88-121.
Negri 1978 = Daniele Negri, Chiese romaniche in Toscana, Pistoia 1978.
Nute 2001 = William Nute, Bruneleschi’s Dome. The
Story of the Great Cathedral in Florence, Florence 2001.
Opitz 1922 = Joseph Opitz, Ein Bild des Meisters I.W. in der Jesuitenkirche zu
Komotau, „Erzgebirgszeitung des Nordwestböhmischen
Erzgebirgs-Vereins“, XLIII (1922)/5-6, s. 148-149.
Ost 1975 = Hans Ost, Leonardo-Studien, Berlin–New York 1975.
Paatz 1952 = Walter & Elisabeth Paatz, Die Kirchen von Florenz. Ein kunstgeschichtliches
Handbuch, Bd. III: SS.
Maccabei–S. Maria Novella, Frankfurt am Main 1952.
Pauli 2006 = Tatjana Pauli, Piero della Francesca, Warszawa 2006.
Paolozzi-Strozzi 1986 = Beatrice Paolozzi-Strozzi, David, (w:) Omaggio a
Donatello 1386-1986. Donatello e la storia del Museo, Museo Nazionale del
Bargello, Firenze, Firenze 1986, s. 195-223, nr kat. V.
Passavant 2005 = Günter Passavant, Verrocchio. Sculptures, Paintings and Drawings, Edinburgh
1969.
Pešina 1940 = Jaroslav Pešina, Pozdně gotické deskové malířství v Čechách,
Praha 1940.
Pešina 1949 = Jaroslav Pešina, Slohový vývoj mistra litoměřického oltáre, (w:) Cestami umění. Sborník práci k poctě
šedesatých narozenin Antonína Matejčka, Praha 1949, s. 138-145.
Pešina 1958 = Jaroslav Pešina, Česká malba pozdní gotiky a renesance. Deskové
malířství 1450-1550, Praha 1958.
Pešina 1958-1 = Jaroslav Pešina, Mistr Litoměřický, Praha 1958.
Pešina 1967 = Jaroslav Pešina, Paralipomena k dějinám českého malířství pozdní gotiky
a renesance, „Umění”, XV (1967)/4, s. 217-256.
Pešina 1978 = Jaroslav Pešina, Desková malba, (w:) Pozdně gotické umění v Čechách, ed.
Jaromír Homolka, Praha 1978, s. 315-386.
Petrucci 2008 = Francesca Petrucci, Luca della Robbia e la sua bottega, Firenze
2008.
Pigler 1967 = Andor Pigler, Katalog der Galerie alter Meister, Museum der bildenden
Künste Budapest, Budapest 1967.
Planiscig 1946 = Leo Planiscig, Nanni di Banco, Firenze 1946.
Planiscig 1947 = Leo Planiscig, Donatello, Firenze 1947.
Planiscig 1949 = Leo Planiscig, Lorenzo Ghiberti, Firenze 1949.
Pomarici
2004 = Francesca Pomarici, La prima facciata di Santa Maria del Fiore. Storia e
interpretazione, Roma 2004.
Pomarici
2014 = Francesca Pomarici, Arnolfo di Cambio e le sue botteghe, „Arte
medievale”, 4 (2014)/4, s. 163-176.
Prokop 1985 = Jaroslav Prokop, Archa bydžovská (Klenoty našého muzea I. čast), „Novobydžovský
zpravodaj”, 12 (1985)/2, s. 5-10.
Prokop 2005 = Jaroslav Prokop, Nový Bydžov v proměnách staletí, Nový Bydžov
2005.
Radoscay 1963 = Dénes Radocsay, Gotische Tafelmalerei in Ungarn, Budapest
1963.
Ragghianti 1977 = Carlo R. Ragghianti, Filippo Bruneleschi. Un uomo, un universo, Firenze
1977.
Rizzatti 1989 = Maria Luisa Rizzatti, Geniusze sztuki: Leonardo da Vinci, Warszawa 1989.
Rizzatti 1989a = Maria Luisa Rizzatti, Geniusze sztuki: Sandro Botticelli, Warszawa
1989.
Rothes 1912 = Walter Rothes, Michelangelo, Mainz 1912.
Royt 2012 = Jan Royt, Gotická desková malba v severozápadních a severních Čechách. Výstavní
katalog. Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, Litoměřice
2012.
Rubio 2010
= Magdalena Fernandez Rubio, Michelangelo: Pietà Bandini (Firenze,
Museo dell’Opera del Duomo, 1550-1555 ca.), Final Research
Paper, Rome 2010.
Salmi 1926 = Mario Salmi, L’architettura romanica in Toscana, Milano-Roma 1926.
Salmi 1961 = Mario Salmi, Romanische Kirchen in der Toskana, Nürnberg 1961.
Salmi
1973-1977 = Mario Salmi, Andrea Sansovino e i della Robbia, „Atti e
memorie dell’Accademia Petrarca di lettore, arti e scienze”, XLI (1973-1977),
s. 235-237.
Schedler 2004 = Uta Schedler, Filippo Bruneleschi: Synthese von Antike und Mittelalter
in der Renaissance, Petersberg 2004.
Schlosser 1941 = Julius von Schlosser, Leben und Meinungen des florentinischen Bildners Lorenzo
Ghiberti, Basel 1941.
Schottmüller 1904 = Frida Schottmüller, Donatello. Ein Beitrag zum Verständnis seiner
künslterischen Tat, München 1904.
Severočeská galerie
1983 = Severočeská galerie výtvarného
umění v Litoměricích. Sbírka starého umění. Stručný průvodce a katalog
vystavěných děl, Litoměřice 1983.
Siano,
Casciani et al. 2003 = Salvatore Siano, Alberto Casciani, Annamaria Giusti,
Mauro Matteini, Roberto Pini, Simone Porcinai, Renzo Salimbeni, The ‘Santi
Quattro Coronati’ by Nanni di Banco: cleaning of the guilded decorations, „Journal of
Cultural Heritage”, 4 (2003), s. 123-128.
Spilner 1993 = Paula Spilner,
Giovanni
di Lapo Ghini and a Magnificent New Addition to the Palazzo Vecchio, Florence, „Journal of the Society of
Architectural Historians”, 52 (1993)/4, s. 453-465.
Staré české umění
1988 = Staré české umění. Sbírky Národní
Galerie v Praze, Jiřský klášter, Praha 1988.
Strieder 1993 = Peter Strieder, Tafelmalerei in Nürnberg 1350-1550, Königstein
im Taunus 1993.
Talini 2019
= Giulio Talini, Le guerre di Cosimo I de’ Medici, granduca di Toscana, Firenze
2019.
Tátrai 1982 = Vilmos Tátrai, Piero della Francesca, Budapeszt-Warszawa
1982.
Thiel 1980 = Erika Thiel, Geschichte des Kostüms. Die europäische Mode von den Anfängen bis zur
Gegenwart, Berlin 1980.
Thieme, Becker 1950 = Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur
Gegenwart, hg. von Ulrich Thieme, Erich Becker, t. XXXVII: Meister mit Notnamen und Monogrammisten, Leipzig
1950.
Tigler 2006 = Guido Tigler, Toscana romanica, Milano 2006.
Toesca 1950 = Ilaria Toesca, Andrea e Nino Pisani, Firenze 1950.
Toker 1983 = Franklin Toker, Arnolfo’s S. Maria del Fiore: A Working Hypothesis, „Journal
of the Society of Architectural Historians“, 42 (1983)/2, s. 101-120.
Tolnay 1975 = Charles de Tolnay, Michelangelo: sculptor, painter, architect, London
1975.
Toman 1947 = Nový slovník československých výtvarných umělců I., (ed.) Prokop Toman, Praha 1947.
Toman 2007 = Renesans
w sztuce włoskiej: architektura, rzeźba, malarstwo, rysunek, pod red. Rolfa
Tomana, Kraków 2007.
Toman 2008 = Sztuka
romańska: architektura, rzeźba, malarstwo, pod red. Rolfa Tomana,
Königswinter 2008.
Trachtenberg 1999 = Marvin
Trachtenberg, Founding
the Palazzo Vecchio in 1299: The Corso Donati Paradox, „Renaissance Quarterly”, 54
(1999)/4, s. 966-993.
Meloni
Trkulja 1977 = Silvia Meloni Trkulja, CARUCCI, Jacopo, detto
il Pontormo, (w:) Dizionario Biografico degli Italiani, t. 20,
Roma 1977: https://www.treccani.it/enciclopedia/carucci-iacopo-detto-il-pontormo_(Dizionario-Biografico)/
Trost 1972 = Edit & Heinrich Trost, Giotto, Berlin-Warszawa 1972.
Uffizi 1995 = Uffizi. Historia i zbiory, pod red.
Giulio Carlo Argan, Warszawa 1995.
Die Uffizien 1993 =
Die Uffizien in Florenz, hg. von Luciano Berti, Anna Maria Petrioli,
Caterina Caneva, London 1993.
Ulatowski 1957 = Kazimierz Ulatowski, Historia architektury renesansu włoskiego, Poznań 1957.
Vaccarino 1950 = Paolo Vaccarino, Nanni. Presentazione di Roberto Longhi, Firenze
1950.
Vacková 1989 = Jarmila
Vacková, Závěsné
malířství a knižní malba v letech 1526 až 1620, (w:) Jiří
Dvorský, Eliška Fučíková (edd.), Dějiny
českého výtvarného umění, t. II: Od
počátku renesance do závěru baroka, cz. 1, Praha 1989, s. 88-95.
Vallentin 1951 = Antonina Vallentin, Leonardo da Vinci, Warszawa 1951.
Vallentin 1970 = Antonina Vallentin, Leonardo da Vinci: malarstwo i rysunek, Warszawa
1970.
Vasari, Milanesi 1906 = Le vite de’ più eccelenti pittori, scultori ed
architettori scritte da Giorgio Vasari pittore aretino con nuove annotazioni e
commenti di Gaetano Milanesi, Firenze 1906, t. V.
Venturi 1937 = Lionello Venturi, Sandro Botticelli, Wien 1937.
Vitiello,
Fornaciari et al. 2015 = Angelica Vitiello, Antonio Fornaciari, Sara Giusiani,
Gino Fornaciari, Valentina Giuffra, The Medici children
(Florence, XVI-XVII centuries): Antropological study and Proposal of
identification, „Medicina dei secoli. Arte e scienza”, 27 (2015)/1, s.
29-50.
Vitozzi
2008 = Elvira Vitozzi, Mauruzzi, Niccolò, (w:) Dizionario
Biografico degli Italiani, t. 72, 2008 – https://www.treccani.it/enciclopedia/niccolo-mauruzzi_(Dizionario-Biografico)
Waldmann 1930 = Albrecht Dürer. Die Kleine
Passion, hg. von Emil Waldmann, Leipzig 1930.
Wallace 1971 = Robert Wallace, Leonardo da Vinci und seine Zeit, Amsterdam
1971.
Waźbiński 1973 = Zygmunt Waźbiński, Botticelli, Warszawa–Berlin 1973.
Wiener Neustadt
1967 = Friedrich III. Kaiserresidenz
Wiener Neustadt. Ausstellung, 28. Mai–30. Oktober 1966, Wiener Neustadt
1967.
Winzinger
1979 = Franz Winzinger, Wolf Huber. Das Gesamtwerk, 1, München–Zürich
1979.
Wirtz 2005
= Rolf C. Wirtz, Art & Architecture. Florence, Köln 2005.
Zach 1882 = Jiří Zach, Chram Matky Boží na Námětí v Kutné Hoře, „Roční zpráva c.k.
vyšších realných škol a realného gymnasia v Hoře Kutné”, 1882, s. 3-29.
Zeppegno 1976 = Luciano Zeppegno, Le chiese di Firenze: dalle splendide chiese-museo del
centro cittadino alle sconosciute pievi del contado: una guida che ricompone
tutte le tessere di quel meraviglioso mosaico che è Firenze, Roma 1976.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz