sobota, 27 lipca 2019

Katedra Santa Maria Assunta w Pizie - link do tekstu na "Niezłej Sztuce"

Niniejszym mam zaszczyt powiadomić, iż mój tegoroczny, czerwcowy wyjazd do Włoch zaowocował kolejną publikacją na internetowym serwisie o sztuce, czyli na stronie "Niezła Sztuka". Poświęciłem ów artykuł klejnotowi romańszczyzny, a zarazem oryginalnemu obiektowi architektury romańskiej w środkowej Italii - katedrze Santa Maria Assunta w Pizie. Zwróciłem uwagę na kontekst powstania budowli, tło historyczne związane z jej budową, a także na różnorodność źródeł inspiracji, z architektury wczesnochrześcijańskiej, bizantyjskiej, ormiańskiej, staroperskiej, a nawet... architektury islamu w Afryce północnej.  Zapraszam do lektury!

3 komentarze:

  1. Szanowny Panie Doktorze, doskonały tekst i kapitalne zdjęcia. Dziękuję za ten wpis zdecydowanie odbiegający od internetowego prezentowania zabytków. Ważne też, że obdarzył Pan pracę licznymi przypisami. Mam jednak prośbę przy okazji kolejnych artykułów o podpisy pod ilustracjami lub umieszczanie w tekście głównym numerów referencyjnych ilustracji. I jeszcze pytanie o brązowe drzwi z ilustracji 9 - czy jest to współczesny odlew czy oryginał. Z pozdrowieniami, MF

    OdpowiedzUsuń
  2. Wielkie dzięki za komentarz:) Jeśli chodzi o podpisy pod ilustracjami - to niestety na początku źle zostały one dobrane przez redakcję portalu - chociaż spis ilustracji dostarczyłem. Ale to już zostało poprawione i teraz jest już jasne, które są moje własne zdjęcia, a które z zasobów internetowych lub z książek. Jeśli zaś chodzi o drzwi brązowe do katedry Santa Maria Assunta - nic mi nie wiadomo, żeby wstawiono kopię w miejsce oryginału. Tym bardziej sądzę, że jest to oryginał, że drzwi te zasadniczo nie są otwierane dla bieżącego ruchu turystycznego. Ale gdyby była to kopia a oryginał okazałby się przechowywany w Muzeum Katedralnym, wcale bym się nie zdziwił, to byłoby lepsze rozwiązanie dla ich bezpieczeńtswa. Również serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Aha, jeśli tekst o katedrze w Pizie tak się spodobał, zachęcam do zapoznania się z innymi moimi publikacjami na Niezłej Sztuce:))

    OdpowiedzUsuń