środa, 21 lipca 2021

Mistrz Diotisalvi (Deotisalvi) z Pizy - link do tekstu na Niezłej Sztuce

Witam serdecznie! Nie doczekałem się jeszcze publikacji mojego ostatniego artykułu, do którego podesłałem zajawkę w maju, w wersji angielskiej, tymczasem w relatywnie krótkim czasie mam zaszczyt opublikować kolejny tekst na portalu Niezła Sztuka. Tym razem tematem tekstu nie jest Andrea Palladio, od wybitnego architekta i teoretyka z Vicenzy chwilowo odpoczywamy. Na warsztat wziąłem artystę z innej epoki i w innej krainie historycznej Italii tworzącego. Z tekstu wynika, że Piza, czy nawet dokładniej architektura romańska w Pizie to NIE TYLKO słynna Krzywa Wieża (Torre Pendente) ani nawet katedra Santa Maria Assunta, która była tematem nieco wcześniej wydanego przeze mnie artykułu z Niezłej Sztuki. "Bohaterem" niniejszego artykułu jest związany z Pizą w epoce romańskiej (XII w.) architekt i kamieniarz imieniem Diotisalvi (Deotisalvi). Budowle przypisywane mistrzowi Diotisalvi'emu oglądałem podczas pierwszej wizyty w Pizie w sierpniu 2011 r. oraz kiedy raz jeszcze znalazłem się w tym toskańskim mieście - w gorącym lipcu 2015 r. Z ciekawostek warsztatowych powiem, że ze zdobyciem obfitej literatury był nieco większy problem, gdyż nie tak wiele tekstów było dostępnych on-line, ale... udało mi się zgromadzić dość obszerny zasób publikacji do napisania niniejszego tekstu, dzięki wyszukiwarkom academia.edu, researchgate.net, a w przypadku książek o statusie starodruku lub wydanych w XIX w. czy przed II wojną światową pomocą posłużyły zasoby archive.org i Google Books. Życzę przyjemnej lektury!


https://niezlasztuka.net/podroze/diotisalvi-mistrz-budowli-na-planie-centralnym-w-romanizmie-toskanskim/ 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz